Winning competition proposal for the Latvian Railway History Museum (LRHM):
territory development, reconstruction of existing historical building and
design of a new attachment
Territory:
The museum territory is planned as an open environment for
social interactions. The main axis of the territory is formed by a pedestrian
promenade with a bicycle lane and a service road. The pedestrian promenade
connects all the elements of the territory: museum, rolling stock exhibition,
fron square, cafe terrace, picnic area, children’s railway, public WC and
parking area. All the existing tracks are preserved and some new tracks are
designed to connect to the new volume of LRHM.
Reconstruction of the existing warehouse:
All the authentic constructions and parts of the existing
historical building are preserved and displayed in the interior: a red brick
wall with arched gates, bearing roof contruction and historical windows. Most
of the existing building is planned as a multi-functional exposition hall; a
part of the building is divided into two levels with a conference hall located
upstairs and connected with a gallery, stairs and an elevator. The floor level
is returned to the original height, restoring and displaying the historical
rail tracks. The tracks feature mobile metal construction exhibition stands. A
linear rooflight ensures plenty of natural light for the historical warehouse.
New attachment volume:
The new volume is located at the end of the existing
warehouse, preserving the main facade of the historical building. Between the
historical and new parts of the buildings there is a glass volume that allows
the display of the arched gate at the end of the historical warehouse. It
serves as a clear entranceway and admits plenty of daylight into the building.
The new attachment also features the historical rail tracks and mobile metal
construction stands that serve as a wardrobe,a small souvenir shop and a cash
desk. There are two glass doors at the end facade of the new volume that mimic
the shape and size of the historical gates. They allow the entry of large rail
stock and ensure a connection with the cafe terrace. The entrance area of the
new attachment volume can also be used as a continuation of the exhibition
hall, using the same mobile metal construction exhibition stands.
MASTERPLAN
MOVEMENT SCHEME
FIRST FLOOR, SECOND FLOOR, ROOF PLANS
CROSSSECTIONS
LONGITUDINAL SECTION AND FRONT FACADE
END FACADES
VOLUME SCHEME
DETAILS
1. vietu ieguvušais
konkursa priekšlikums Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja izglītības un
inovāciju centra (DIIC) izveidošanai un teritorijas attīstībai, rekonstruējot
esošo vēsturisko ēku un izbūvējot tai jaunu piebūvi
Teritorijas
labiekārtojums:
· Muzeja
teritorija plānota kā atvērta sociālās komunikācijas vide.
· Kā
galveno teritorijas asi izveidot gājēju promenādi, ar velo un piegādes transporta
ceļu.
· Jaunajam
gājēju ceļam secīgi pieslēdzas visas teritorijas zonas: VIP un invalīdu
stāvvieta, velonovietne, Dzelzceļa muzejs, Vilcienu ekspozīcija, DIIC ar
priekšlaukumu, kafejnīcas āra terase, piknika zona, bērnu dzelzceļs, publiskā
tualete, esošā noliktavas ēka,
velonovietne, autonovietne.
· DIIC vajadzībām pārbūvējamā vēsturiskā ēka tiek
pagarināta ar jaunu piebūvi, tādā veidā padarot to labi redzamu gan no Uzvaras bulvāra, gan
Akmeņu ielas puses.
· Visi
esošie muzeja ārējās ekspozīcijas sliežu ceļi tiek saglabāti, kā arī saglabājamas
sliedes pie noliktavas. Projekta mets paredz atjaunot sliežu ceļus uz
pārbūvējamo ēku.
Pārbūvējamās
ēkas jaunā piebūve:
Jaunās
piebūves pieslēgšana plānota ēkas galā.
·
Vēsturiskās
ķieģeļu arhitektūras būves galvenā fasāde ir atjaunojama un eksponējama.
·
Starp vēsturisko
apjomu un jauno piebūvi paredzot stiklotu starpbūvi, tiek radīta iespēja
vizuāli novērtēt esošās ēkas gala fasādes arkveida vārtu ailas.
·
Stiklotā
starpbūve kalpo kā viegli uztverams ieejas mezgls un dienasgaismas avots
· Maksimāli
respektējot un neaizsedzot vēsturisko apjomu, jaunais apjoms turpina esošās
ēkas pamatformu un konstrukciju ritmu, tādā veidā nodrošinot pārmantojamību un
viengabalainu sajūtu,
· Arī jaunajā daļā paredzēts atjaunot vēsturiskās sliedes
lai nodrošinātu iespēju ēkā eksponēt nelielus dzelzceļa vagonus, citus ritekļus
un mobīlos metāla konstrukciju stendus uz riteņiem, kas piebūves daļā
izmantojami kā mobīla ģērbtuve, neliela suvenīru veikala un kases stendi,
· Jaunā
apjoma gala fasādē izvietotas 2 atveramas stikla vitrīnas, kas pēc formas un
dimensijām līdzinās vēsturiskajiem depo vārtiem. Funkcionāli veramās vitrīnas
nodrošina iespēju pa atjaunojamajiem sliežu ceļiem ēkā iebraukt eksponējamos
ritekļus, kā arī kafejnīcas saikni ar āra terasi,
· Piebūve, turpinot vēsturiskā apjoma dimensijas, rada
iespēju gaišo ieejas zonu izmantot kā ekspozīcijas zāles turpinājumu,
izmantojot tos pašus mobilos, pārvietojamos stendus,
Esošās
vēsturiskās ēkas pārbūve veicama:
· Maksimāli
saglabājot autentiskās esošās ēku daļas un konstrukcijas, eksponējot tās interjerā (sarkanā ķieģeļa mūra siena ar
arkveida vārtiem, jumta nesošās metāla konstrukcijas, vēsturiskie logi),
· Lielāko
esošās ēkas daļu paredzēts izmantot kā multifunkcionālu ekspozīciju zāli, visā
ēkas augstumā,
· Daļa
vēsturiskās ēkas plānota divos līmeņos, otrajā līmenī izvietojot konferenču
zāli.
· Zemes
līmeņa multifunkcionālā ekspozīciju zāle ar otrajā līmenī izvietoto konferenču
zāli savienota ar metāla konstrukciju galeriju,kāpnēm un pacēlāju invalīdiem,
· Ēkas
betona grīda atjaunojama vēsturiskajā līmenī, atjaunojot un eksponējot
vēsturiskās sliedes ēkas iekštelpā. Sliedes paredzētas iedziļinātas grīdas
konstrukcijā, kas rada iespēju tās nosegt.
· Izmantojot
vēsturiskās sliedes un turpinot ritekļu tēmu, paredzēts izgatavot mobīlus
metāla konstrukciju izstāžu stendus uz riteņiem, kas būtu piemēroti
vēsturiskajām sliedēm.
· Jumtā
paredzēts izbūvēt virsgaismas logu joslu dienasgaismas nodrošināšanai telpās.
|